Ibland gillar jag Norge lite extra :)

Nu har jag äntligen tagit tag i kragen och ansökt om lån från lånekassen här i Norge! Jag får stöd från lånekassen eftersom jag har varit fast anställd i mer än 24 månader. Det lite speciella med lånekassen är att du kan få ut både stipendium och lån men om du inte tar din examen så måste du betala tillbaka både lånet och stipendiumet!! Av den anledningen tänkte jag att jag skulle välja csn istället (jag är ju en person som ändrar mig hit å dit) men så tänkte jag att om jag inte vill gå den här utb. så kommer jag känna det ganska snart..

Det som jag gillar extra mkt med lånekassen är att du får ut 3560 kr i månaden (jag har bara valt stipendium) i tillägg får du tjäna 340 000 / år vid sidan av det!! Csn har andra regler där, av csn skulle jag få utbetalt 2969 SEK i månaden och får inte tjäna över 121 900SEK / år, det är ju helt galet! För den här terminen skulle jag då alltså få ut 0 kr från csn. I slutänden var det väl inte så svårt val.. Det blir bra det här :)

Nu är det bara bostad kvar..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0